کد مطلب:317083 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:298

محیط اجتماعی
بعد از مرحله فوق الذكر، محیطی است كه كودك و یا جوان در آن رشد و نما می كند و خوبی و بدی آن در نظر تفكر و تشخیص آنان اثر كاملی بر جای می گذارد. محیط آن روزی اسلام محیطی پاك و دور از هرگونه آلودگی بوده و مردم در راه درستی و امانت گام برمی داشتند. پاكدامنی و تقوی ارزش خود را كاملا حفظ كرده و به طور كلی وضع اجتماعی به قسمی بود كه جنبه اخلاقی و روحانی را به نحو مطلوبی در برداشت بزرگترین اثر و شاید بزرگترین اعجازی را كه اسلام بوجود آورد همین تغییر شگرفی بود كه در اندك مدتی سرتاسر عربستان را فراگرفت و اجتماعی را كه به انواع مفاسد اجتماعی مبتلا بود به پاكترین اجتماعی



[ صفحه 42]



كه تاكنون نظیر نداشته و نخواهد داشت تبدیل نمود.

حضرت ابوالفضل كه خود جزو خاندان پیامبری بود كه چنین انقلاب اخلاقی عظیمی را فراهم آورد، در آن محیط سالم و پاك مراحل مختلف سنین را طی فرمود و از مزایای معنوی آن برخوردار گردید و با این ترتیب ملاحظه می گردد كه حضرت عباس (ع) چه از نظر خانواده و چه از نظر محیط درس و چه از لحاظ اجتماعی عالیترین مواهب ممكنه را در اختیار داشت و آن حضرت نیز شخصا با صفات بارزی كه ویژه خانواده وحی و رسالت می باشد چنان با قدرشناسی و وقت شناسی این مراحل سه گانه را طی فرمود تا توانست نام خود را با بهترین وجه در صفحات تاریخ ثبت كرده و كلمه ابوالفضل را مترادف شجاعت - از خودگذشتگی - دانش و بینش از ده ها صفات حسنه دیگر بنماید و چنان مقامی پیدا نماید كه حضرت سجاد (ع) یعنی چهارمین امام عالیقدر ما درباره وی فرمود: ان العمی العباس درجة یغبطه بها جمیع الشهدا: یعنی عموی من عباس دارای چنان و مقام منزلتی است كه كلیه شهدا بر آن رشك برده و غبطه می خورند.



[ صفحه 43]